zaterdag 8 juni 2013

De creatief- en de managementstudent

De Apple-muur

Bij mij op school hebben we twee richtingen: communicatie management en communicatie creatief. Deze tweedeling zie je, voel je en ruik je. 

Man-vrouwverdeling
In de eerste instantie is de man-vrouwverdeling nogal verschillend. Kennelijk is creatief zijn voor jongens net wat meer sociaal geaccepteerd dan zeveren als een communicatieadviseur. De management-richting neigt dan ook ietwat naar de vrouwelijke kant, wat ook te merken is aan de geaardheid van sommige mannelijke studenten.

God Apple
Vaak herken je de creatief-student aan het uiterlijk, dan wel aan zijn gadgets.
Je kunt het al raden: Apple is heilig. Must voor een creatieveling. Maanden studiefinanciering worden geofferd aan God Apple.
In een klas met management- en creatiefstudenten zul je dit feit al snel opmerken. Een rijtje laptops met lichtgevende appeltjes en een soortelijk item in kleiner vierkant formaat op tafel liggend naast de computer. Tunnels, hoedjes, afro's, gekleurd haar, tatoeages en snorren die vanachter deze Apple-muur uitsteken.

De managementstudent
De andere helft uit de klas zal bestaan uit veel verschillende Windows-laptops. Meisjes, hip maar niet zeer opvallend gekleed in Zara met een bungelend tasje over hun arm, vloeken omdat hun laptops weer eens aan het updaten zijn. Update 1 van 11 welteverstaan! Ik spreek uit eigen ervaring.

En de jongens
Soms met een twijfelachtige geaardheid
Spelen op een kluitje bij elkaar
Stiekem een spelletje met elkaar

De uitzondering
Ondanks dat deze tweedeling duidelijk merkbaar is - alleen al omdat studenten uit dezelfde richting naast elkaar gaan zitten - zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Uitzonderingen, die bij iedereen bekend zijn. "Doet zij creatief? Zo ziet ze er echt niet uit!" Ik ben benieuwd wie van jullie zich aangesproken voelt.
Het feit dat dit gezegd wordt benadrukt de tweedeling alleen maar meer. Onbewust passen we ons aan de groep waarbij we horen aan. Qua uiterlijk, qua gadgets en qua doen. 

Want een creatief zonder Macbook bestaat niet meer.



Als je hier nu toch bent, like en/of volg mijn blog even met je Facebookaccount! Rechtsboven onder de foto (op mobiel moet je even internetversie weergeven).

10 opmerkingen:

  1. Een nogal gechargeerde manier om mannen/jongens in hokjes te plaatsen. Ik weet niet hoe het met jouw analyse-skill gesteld is maar je zou eerder creativiteit onder 'iet wat vrouwelijker' scharen. Creatief lijkt mij toch voornamelijk gevuld mannen die zich sneller uiten. Iets met emotioneel werk afleveren en daarom meer met gevoel bezig zijn? You tell me. Tenzij je 'zeveren' refereert als een vrouwending, in dat geval geef ik je gelijk.

    Ondanks je subtiele poging om die onnozele statement dat 'creatief' net meer sociaal geaccepteerd is, sla je de plank finaal mis. Plus dat sommigen twijfelen aan hun geaardheid heeft mijns inziens niets met richtingkeuze te maken... Maar goed, gezien het tijdstip waarop je dit getypt heb kan ik begrijpen dat je niet meer zo scherp denkt.

    Gelukkig weet ik dat je nu zelfvoldaan mijn comment leest omdat je in jouw doel geslaagd bent. Je wilde de lezer prikkelen. Ik nam de vrijheid om wat tegengas te geven want wanneer een auto slipt moet je juist niet remmen. Daarnaast zou niet reageren uiterst vreemd zijn voor een zeveraar (managementstudent) en vrouwenbewonderaar als ik.

    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! Nou ja, zelfvoldaan. Eerder verbaasd. Ik vind het wel leuk dat iemand eens wat tegengas geeft. Ik zal eerst even beginnen met de tijd. De tijd op deze blog loopt een paar uur achter, het is dus niet zo dat ik om 6 uur 's morgens ga posten. Mijn scherpheid zal dus zeker niet aan de tijd liggen, eerder aan de drang om mijn 40 posts te halen.

    Daarbij vind ik het grappig dat je complete reactie over één alinea van mijn complete post gaat. Misschien zegt dat meer over jou dan over mij. En misschien is dit een alinea die je wellicht niet helemaal begrepen hebt.

    Ik doe constateringen, dingen die mij opvallen. Daar trek in conclusies uit. Dat wil niet zeggen dat het daadwerkelijk ook waar is.

    Het valt me op dat communicatie management meer een vrouwenstudie is, dan een mannenstudie. Daar zijn cijfers voor. De verdeling is dacht ik 70/30. In verhouding zijn er bij creatief veel meer mannen.

    Daarbij krijg ik persoonlijk vaak vragen van mannen over deze studie: 'Het is best wel een vrouwenstudie, niet?' Een vriend van me vertelde zelfs een keer dat hem deze studie wel leuk leek, maar dat hij het toch 'iets te veel voor vrouwen vond.'

    En daarom zeg ik het ironische 'kennelijk' in mijn zin over de sociale acceptatie. Het ook ironische 'zeveraar' benadrukt mijn gedachten. Veel mensen denken namelijk dat communicatie maar een beetje 'communiceren'(zeveren) is.

    Ik denk dat er veel meer jongens zijn die deze studie leuk zouden vinden. Maar uit angst voor 'dat te vrouwelijk is om deze studie te volgen' en vaak ook uit onwetendheid wat communicatie inhoudt, haken ze af.
    Jammer.

    Het stukje over dat creatief zijn zou samenhangen met gevoel en emotionele aspecten is nogal kort door de bocht. Natuurlijk, dat is een voorwaarde om creatief te kunnen zijn. Anders had jij deze tekst ook niet kunnen schrijven.

    Maar gevoel is niet per se vrouwelijk.
    Het hangt samen met een sterkere ontwikkeling van de rechter hersenhelft, waarin fantasie, ideeën en mogelijkheden worden ontwikkeld. In combinatie met de linker hersenhelft kunnen deze los staan van eigen ervaringen en emoties. Een man hoeft dus helemaal niet vrouwelijk te zijn om creatief te zijn.

    Hopelijk heb ik jou ook een beetje vermaakt met mijn reactie en krijg ik wellicht weer wat commentaar terug. Ik ben benieuwd!

    Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een creatief zonder Mac bestaat zeker :) Aangenaam!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha yessss ze zijn er dus toch nog!
    Wel een iPhone?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Iris, mijn penvriendin!

    Wat fijn dat je reageert. Haha, alleen al het feit dat je een dubbel zo lange comment moet posten om je blog te verduidelijken zegt stiekem, heel stiekem genoeg. Want zoals jij het nu uitlegt verandert natuurlijk het een en het ander waardoor mijn comment 'een tikkie in zijn hempie staat'. Maar ik apprecieer het wel dat je het doet, de gedachtegang van een vrouw intrigeert mij al sinds dat ik de baarmoeder verliet. En inruilde voor een paradijs gevuld met welbespraakte vrouwen zoals jij, bien sûr!

    In ieder geval, genoeg geslijm. Ik reageerde inderdaad op een klein stukje van jouw blog omdat ik het voornamelijk oneens met hetgeen jij daar concludeerde. Dat zegt niet iets over mij maar over hoe erg ik het oneens ben daarmee. Ik hoopte, net voordat ik begon met lezen, dat je net niet zou meegaan met dat wat de koude buitenwereld al denkt of zegt. Misschien had je juist het tegendeel moeten bewijzen, dat de mannen op Communicatie (in zijn geheel) de studie juist mannelijk(er) maken, ongeacht geslachtsvoorkeur. Anyways, het was mijn poging om de mannelijkheid van Communicatie Management te verdedigen, zeker gezien het geaardheid-stuk herhaaldelijk, twee keer, wordt vernoemd. Die trits insinueert dat de mannen op Management 'Brony's' zijn die als minstrelen door een heide huppelen. (of is dat uit verband gerukt?)

    En inderdaad, creatief zijn heeft helemaal niks met vrouwelijk zijn te maken maar... Ik plaatste het in dezelfde context waarin jij stelt dat Management naar de vrouwelijke kant neigt (wat ook te merken is aan de geaardheid van sommige mannelijke studenten). Ik zeg dan vervolgens dat 'het meer met gevoel bezig zijn en het afleveren van emotioneel werk eerder vrouwelijk zou zijn/klinkt'. Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: yolo!

    Hahaha, dat zou nou echt pas erg zijn, hè!

    Groetjes

    Bran

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha. Stiekem heb ik moeten lachen. Je owned me wel een klein beetje. Daar ben ik dan wel weer mans genoeg voor om dat toe te geven... Misschien compenseer ik de man-vrouwverhouding daar ook wel weer mee.

      Maar als je het ergens mee oneens bent, zegt dat toch ook iets over jou? Denk aan coth. Betekenisgeving enzo. Achtergronden, sociale contexten die invloed hebben op jouw mening... "Hee jij daar, zet die telefoon eens uit! Je betaalt hier collegeld voor!", aldus Leo.

      Anyways, je hebt me aan het denken gezet. En hebt me een afbeelding in mijn hoofd geplaatst van mannelijke klasgenoten, huppelend door een weiland met een madeliefje in hun haar. Gelukkig is deze gedachtenscène iets wat niet bij vrouwen hoort, noch bij mannen.
      De uitzonderingen achterwege latend.

      Goed, aangezien ik in de tijd van deze reacties ook een post had kunnen schrijven, denk ik dat ik het hier maar even bij laat.
      Thanks voor je entertainment en misschien, als ik de hond uitlaat tussen de weilanden in het studielandschap, zie ik je nog eens voorbij huppelen.

      Iris





      Verwijderen
  6. Ow ja, en ik ben het natuurlijk wel eens met bepaalde stukjes, bv. dat Apple heilig is. Voor fetisjisten. Met een snor. Of zonder.

    BeantwoordenVerwijderen