dinsdag 14 mei 2013

Heersen de Oostblokkers over het Songfestival?

 
‘Al die Oostbloklanden hebben het toch voor het zeggen. Die stemmen allemaal op elkaar.’
Ik hoor deze quote overal om me heen. Het lijkt logisch. Soort zoekt soort, kuddedieren sluiten zich aan bij hun kuddes. Crappy Roemeense liedjes in de trant van slechte Asterix en Obelix scènes halen altijd de top. Misschien is dit hetgene waar het Oostblok van houdt. Of misschien heerst er kuddepolitiek. In ieder geval weer een goed onderwerp voor het kuddedierfenomeen, dacht ik.

Feiten die er niet zijn
Maar toen werd ik toch even op het verkeerde been gezet vandaag. Vandaag, de dag dat ik just by myself kritisch het internet indook. Niet om daadwerkelijk kritisch de zaak te bekijken hoor, ik was allang gehersenspoeld door de meningen van anderen om me heen. Nee, ik zocht feiten. Feiten om mijn verhaal te onderbouwen. Feiten, die er helemaal niet zijn.

Ik voelde me best stom. Iemand die altijd roept: ‘jaaaaaaah maar Nederland heeft toch geen kans met al die Oostblokkers. Die stemmen allemaal op elkaar.’ Cijfermatig blijkt dat West-Europa ook in staat is om te winnen door keiharde vriendjespolitiek. Minder dan de helft van de deelnemende landen bestaat uit Oostbloklanden, de rest (op een Apenland ofzo na) veelal uit het oude West-Europa. Het is dus niet zo dat de Oostbloklanden veel meer kans hebben om in de finale te komen! Onderzoek heeft verder uitgewezen dat een act nooit nummer 1 kan worden enkel door zogenoemde Oostblok-stemmen*.

Doe je vogelpakje aan!
Waar het wezenlijke verschil in zit, is in de status van het Songfestival. In de Oostbloklanden wordt het Songfestival aanbeden. Deze landen houden daadwerkelijk van alle toeters en bellen, Indianen en Asterix en Obelixjes. Kandidaten worden gepromoot en jan en alleman volgt het festival via schermen op straat*.


Wij daarentegen zijn vrij negatief en minachtend over het Songfestival. ‘Ja daag. Alsof ik mijn dinsdagavond ga besteden aan het Songfestival. Ik ga liever bloggen voor school ofzo.’ Inderdaad. Als we willen winnen kunnen we misschien nog wel iets leren van de Oostblokkers. Dus mensen, doe je vogelpakje aan, ren de straat op en zing mee met Birds!
 


Als je hier nu toch bent, like en/of volg mijn blog even met je Facebookaccount! Rechtsboven onder de foto (op mobiel moet je even internetversie weergeven).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten